<مویه‎ در سوگ پلنگ زاگرس
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مویه‎ در سوگ پلنگ زاگرس
نوشته شده در 9 / 10 / 1392
بازدید : 1162
نویسنده : کامران وزیری

لزوم ارتقای مناطق حفاظت شده لرستان

 سید محمد قاسمی، رئیس انجمن یاران سبز در لرستان درباره نقش تشکل‎های مردم‎نهاد در حفظ محیط زیست، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: متأسفانه در استان فعالیت NGO ها هنوز خوب جا نیفتاده و نیمه فعالند، بیش‎تر کار آنها حفاظت از جنگل‎ها بوده و کم‎تر به حیات‎وحش توجه دارند. این گروه‎ها به عنوان واسطه بین مردم و سازمان محیط زیست عمل می‌کنند و با انعکاس اخباری که از مردم بومی می‎گیرند و انتقال آن به مسئولین در حفاظت از محیط زیست سهیم هستند.

 وی ادامه داد: به طور مثال یک سال پیش در منطقه سپیدشت پاپی، پلنگی به خاطر حمله به یک گله بارها مورد آزار یک چوپان قرار می‌‎گرفت که خود شخصاً دوبار با محیط زیست تماس گرفتم و پیشنهاد دادم که با پرداخت خسارت به این فرد مانع عواقب بدتر شوید اما اقدام خاصی صورت نگرفت.

 قاسمی افزود: متأسفانه سطح مناطق حفاظت شده استان کم بوده و در حال حاضر تنها 6 درصد اراضی، جزء این مناطق است، در حالیکه طبق طرح آمایش سرزمین که توسط استانداری انجام شده باید این مناطق به 16 درصد ارتقا یابد. متأسفانه تا به حال اقدامی صورت نگرفته و باید مسئولین جوابگوی این تأخیر باشند.

 این فعال محیط زیست گفت: منطقه‎ای چون سپیدشت با 105 هزار هکتار عرصه طبیعی و دارا بودن حیات‎وحش قوی، نمایندگی از محیط زیست در آن وجود ندارد و کنترلی بر منطقه نمی‎شود و این متأسفانه ناشی از ضعف مدیریتی است.

 وی خاطرنشان کرد: تشکل‎ها بیش‎تر علاقه‎مندند با محیط زیست همکاری کنند و این اداره نیز استقبال بهتری ازNGO ها می‎کند ولی منابع طبیعی هیچ‎گونه تعاملی با آنها ندارد.

 قاسمی با اشاره به پاسبانان عرصه‎های طبیعی، بیان کرد: در این میان متأسفانه تعداد محیط ‎بانان و جنگل‎بانان کم بوده و از میزان استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد که این خلأ همواره در تمام مسائل زیست محیطی خود را نشان داده است.

 از بین رفتن سالانه بیش از 50 قلاده پلنگ در کشور

 شهرام امیری شرفی، مدیر دیده‎بان حقوق حیوانات کشور در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: کشتار پلنگ‎ها هر ساله صورت می‎گیرد و به طور میانگین بیش از 50 قلاده کشته می‎شوند اما در چند وقت اخیر این حادثه ناگوار رسانه‎ای شده و پیگیر موضوع شده‎اند.

 وی اضافه کرد: در کل کشور همواره مرگ پلنگ به دست انسان صورت می‎گیرد اما امسال تاکنون کشته شدن 10 قلاده رسانه‎ای شده است.

 امیری شرفی ادامه داد: متأسفانه مردم منافع خود را با وجود حیات‎وحش در خطر می‎بینند و زمانی که به گله یا منطقه زندگی او حمله می‎کند این حیوان را مورد صدمه و آسیب قرار می‎دهند. در حالی که این، ما بودیم که وارد زیستگاه او شدیم، طعمه‎اش را می‎خوریم و در نهایت موجب به وجود آمدن تقابلی می‎شویم که به ضرر حیوان است.

 وی افزود: در نوع بدی از این تقابل شایع است، افراد به خاطر جاه و نشان دادن مردانگی خود، این حیوان را به عنوان سمبل قدرت از بین برده و به دنبال اسم خود، پلنگ را اضافه می‎کنند که جلوه‎ای از مرد بودن خود را نشان دهند در حالیکه این افراد نامردند.

 امیری شرفی تصریح کرد: اکثر افراد اطلاعات کمی دارند، حتی فرق بین پلنگ و ببر یا یوز را از هم تشخیص نمی‎دهند که باید برای اصلاح مسئله به این افراد آموزش داده شود و ارزش زیست محیطی این حیوانات را به آنها تفهیم کرد. در ضمن باید با افراد خاطی برخورد قاطع صورت گیرد چرا که تا به حال ضعیف برخورد شده و همین امر باعث افزایش روند استهلاک این گونه با ارزش، به دست برخی افراد سودجو شده است.

 وی بیان کرد: در روند از بین رفتن این حیوان سه حالت رخ می‎دهد، یا بشر به خاطر تعلیف دامش به زیستگاه او رفته یا طعمه او را از بین برده و یا با ماشین به آن زده است که باید برای این موضوع، فکر و اقدام اساسی صورت گیرد.

 امیری شرفی یادآور شد: از بین بردن این حیوان، راه مقابله با حمله‎های او نیست. می‎توان با اقدامات غیرتهاجمی چون دوری از زیستگاه آن، ساختن طویله‎های محکم، جدا کردن منازل با پرچین و دیوارهای بلند از حمله‎های احتمالی آن جلوگیری کرد. باید در تصادفات جاده‎ای با نصب علایم و تابلوهای هشدار دهنده و تعیین سرعت مجاز از این کشتارها ممانعت کرد.

 گزارش از سمیرا عزیزی، خبرنگار ایسنای منطقه لرستان

 


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: محیط زیست , ,
:: برچسب‌ها: یوز پلنگ ایرانی , نماد حیات وحش ایران ,



مطالب مرتبط با این پست
.
بلندترین آبشار کشور کجاست؟ ‌
وقتی گوگل حیوانات‌ را غافلگیر می‌کند/ عکس
تبدیل جنگل‌های مازندران به محل دفن زباله!
تصویری زیبا از محبت بچه آهو
قطع دلخراش 47 اصله درخت سرخدار با قدمت 190 میلیون سال در گلستان
کم‌لرزه‌ترین منطقه ایران برای انتقال پایتخت کجاست؟
مویه‎ در سوگ پلنگ زاگرس
7 شهری که تا پیش از سال 2100 از بین می‌روند + تصاویر
جذاب‌ترین پله‌های دنیا + تصاویر
رشد زمین‌خواری در لواسانات و رودهن!
حراج شالیزارها !
تازه ترین افشاگری ادوارد اسنودن !!
قتل عام گسترده حیوانات در خراسان!
کشتن یک پلنگ توسط شکارچی ثروتمند/ جریمه 5 میلیونی برای پلنگی که پوستش 7 میلیون تومان فروخته شد.
آتش و جاده، دو مهمان نامبارک پارک ملی گلستان/ شعار حفاظت از محیط زیست دولت در گلستان اجرا نمی شود
عکس/ موجوداتی که درونشان معلوم است!
رسم مهمان‌کشی !
دریاچه ارومیه تا دو سال دیگر خشک می‌شود/رهاسازی بی‌برنامه آب
طرح یوز×۱۰ آمد/ پایان کشتار یوزپلنگ یا آغاز چالشی جدید
شکار نشان مردیست؟ شما که خیلی مردید!
تفریح شکارچیان باجان حیات‌وحش/پرندگان مهاجر گلستان خواب‌خوش ندارند
مجازات قانونی مخربان محیط زیست چیست؟
پنهان‌کاری ۹ ماهه در محیط زیست/ هیرکان دفن شده است!
چه کسانی بلوط های ایلام را به آتش می‌کشند؟ فرزند فداکار «مانشت» را تنها نگذاریم
استخدام شکارچی درفرودگاه‌مهرآبادبرای شکار کبوتران/ سکوت محیط زیست!



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: